Μελέτη του ΑΠΘ, που ξεκίνησε το Μάιο του 2020 και ολοκληρώθηκε πρόσφατα, υπό τον καθηγητή Περιβαλλοντικής και Υγειονομικής Μηχανικής Δημοσθένη Σαρηγιάνη, έδειξε ότι η συγκέντρωση ιικού φορτίου του κορονοϊού στην ατμόσφαιρα μπορεί να μειωθεί έως και 93% με τη χρήση συσκευών απολύμανσης.

Η εν λόγω μελέτη, έγινε στο πλαίσιο Ευρωπαϊκού Προγράμματος Αστικής Υγείας, για την απολύμανση του αέρα σε εσωτερικούς χώρους. Σε συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Σαρηγιάννης ανέφερε ότι έχει ήδη θέσει τα ενδιάμεσα αποτελέσματα της μελέτης υπόψιν της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό. Σημείωσε δε ότι «αυτή τη στιγμή ετοιμάζεται τεχνική έκθεση με τα τελικά αποτελέσματα, προκειμένου να σταλούν και στην Επιτροπή, και στον ΕΟΔΥ και στο γραφείο του πρωθυπουργού». Η μελέτη έγινε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ξεκίνησε από το εργαστήριο, αλλά συνεχίστηκε στο πεδίο, σε ιατρεία, φαρμακεία, σπίτια και σε χώρους που συνήθως υπάρχει παραγωγή σημαντικού ποσοστού αεροζόλ, δηλαδή μικρών αιωρούμενων σωματιδίων. «Με τη χρήση μηχανημάτων απολύμανσης του αέρα, με τα hepa filters που είναι υψηλής αποτελεσματικότητας, μπορούμε να έχουμε μία μείωση του παθογόνου φορτίου που κυμαίνεται ανάμεσα στο 54-83%, ενώ με συσκευές που κάνουν ενεργό απολύμανση με ακτινοβόληση UV στο εσωτερικό της συσκευής, πετυχαίνουμε ακόμη μεγαλύτερα ποσοστά καθαρισμού, που φτάνουν και το 93% σε πολύ καλές συνθήκες».

Έχουμε δει, λέει ο κ. Σαρηγιάννης ότι οι συσκευές αυτές λειτουργούν πολύ καλά ακόμη και σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, όπως π.χ σε ένα οδοντιατρείο, όπου η διαδικασία του τροχισμού δημιουργεί πολύ μεγάλη παραγωγή βιολογικού αεροζόλ. Στην Ευρώπη, οι εν λόγω συσκευές είναι ευρέως διαθέσιμες στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, ενώ σε πολλούς δημόσιους χώρους στην Ιταλία η χρήση τους είναι υποχρεωτική σημείωσε ο κ. Σαρηγιάννης. Σύμφωνα με τον ίδιο, μια άλλη πολύ σημαντική δυνατότητα εφαρμογής τους είναι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ).

Όπως εξήγησε, αυτά τα σωματίδια, έχει μετρηθεί ότι μπορούν να αιωρηθούν ακόμη και 3 ώρες μετά την έκλυση τους. «Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης μας και γενικότερα της βιβλιογραφίας, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε αντίστοιχες προδιαγραφές για να μπουν στα ΜΜΜ, τις οποίες θα καταθέσουμε υπόψιν του ΟΑΣΑ στην Αθήνα και του ΟΑΣΘ αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη. Είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα μπρος, καθώς είναι διαθέσιμες αυτές οι συσκευές στην ελληνική αγορά, από πολλές εταιρείες, κι έτσι θα μπορούσαμε πολύ γρήγορα να εφοδιάσουμε λεωφορεία, μετρό, τραμ, κάτι που θα μπορούσε να διευκολύνει πάρα πολύ τον φετινό χειμώνα».