Οι γυναίκες στην εμμηνόπαυση θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην υγεία των οστών τους, αφού 1 στις 2 ηλικίας 50 ετών και πάνω θα βιώσουν κατάγματα εξ’αιτίας της οστεοπόρωσης. Αυτό είναι το βασικό μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας για την Εμμηνόπαυση από την International Menopause Society και την Ελληνική Εταιρεία Εμμηνόπαυσης (ΕΛΕΤΕΜ). Πριν την εμμηνόπαυση, η απορρόφηση του ασβεστίου από τα οστά είναι μεγαλύτερη από την απώλεια της.

Το αντίθετο συμβαίνει κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, όταν οι ωοθήκες σταματούν την παραγωγή οιστρογόνων, καθώς αυξάνεται η απώλεια ασβεστίου από τα οστά, δηλαδή αυξάνεται η απώλεια οστικής μάζας. Η ηλικία παίζει σημαντικό ρόλο, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και νέες γυναίκες που έχουν μπει σε πρόωρη ή σε τεχνητή εμμηνόπαυση, έχουν αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάσουν οστεοπόρωση. Άλλωστε, μια αργή συρρίκνωση της οστικής μάζας παρατηρείται στις γυναίκες ήδη από την ηλικία των 35 ετών, ανεξάρτητα από την παρουσία περιόδου, διευκρινίζει η Αθανασία Παππά, Πρόεδρος της ΕΛΕΤΕΜ.

Ο ρόλος της μυϊκής δύναμης, της σαρκοπενίας και της νεοεμφανιζόμενης ιδέας της οστεοσαρκοπενίας στη διατήρηση της υγείας των οστών συζητούνται λεπτομερώς. Η σαρκοπενία και η οστεοσαρκοπενία είναι μια νέα έννοια που ενσωματώνει την αναπόφευκτη απώλεια μυϊκής μάζας, μυϊκής δύναμης και απόδοσης. Οι κλινικοί γιατροί πρέπει να αναγνωρίσουν τον αυξημένο κίνδυνο κατάγματος που σχετίζεται με την οστεοσαρκοπενία, τονίζει ο κος Παναγιώτης Χριστόπουλος, Επικ Καθηγητής Μαιευτικής Γυναικολογίας και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της ΕΛΕΤΕΜ. Θα πρέπει να κάνουν μια πιο ολοκληρωμένη αξιολόγηση, συμπεριλαμβανομένου του ιατρικού ιστορικού, εκτίμηση των παραγόντων κινδύνου για πτώσεις και ανασκόπηση των ταυτόχρονων φαρμάκων που πιθανόν λαμβάνει η γυναίκα. Η διάγνωση και η θεραπεία της οστεοσαρκοπενίας πρέπει να γίνουν μέρος της συνήθους υγειονομικής περίθαλψης.

Δυστυχώς, η οστεοπόρωση, είναι δύσκολο να αναστραφεί συνέχισε ο κ Χριστόπουλος και για αυτό η πρόληψη είναι εξαιρετικά σημαντική. Εκτός από την τακτική εξέταση για οστική πυκνότητα, περιλαμβάνει την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ασβέστιο, την πρόσληψη βιταμίνης D (από τον ήλιο και από τροφές), ήπια άσκηση, όπως περπάτημα, pilates, yoga κ.α., διακοπή καπνίσματος και μείωση της ποσότητας αλκοολούχων ποτών. Η διατροφή, η άσκηση και η μείωση του κινδύνου πτώσης μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή των καταγμάτων των οστών.