Γνωρίζουμε ότι στις πρώτες βοήθειες, ο χρόνος είναι ζωή. Κάθε δευτερόλεπτο που για ένα περιστατικό περνά χωρίς της παροχή άμεσης βοήθειας μπορεί να μειώσει σημαντικά την πιθανότητα ανάκαμψης ή ακόμα και επιβίωσης. Ο χρόνος διακομιδής σε μια οργανωμένη δομή υγείας είναι επίσης καθοριστικός, ειδικά για τη λήψη εξειδικευμένης φροντίδας, επηρεάζοντας την πρόγνωση ενός περιστατικού. Στον ψηφιακό κόσμο που θέτει ως επίκεντρο τον άνθρωπο, δηλαδή το θύμα, τους εθελοντές αλλά και τους επαγγελματίες υγείας, η τεχνολογία βοηθά στον αγώνα ενάντια στο χρόνο, αλλάζοντας ριζικά τους όρους του παιχνιδιού, τόσο για τις πρώτες βοήθειες, όσο και για τη λειτουργία των μονάδων έκτακτης ανάγκης και εξειδικευμένης φροντίδας.

Πρώτες βοήθειες είναι οι άμεσες ενέργειες και η φροντίδα που παρέχεται σε ένα θύμα μέχρι την άφιξη εξειδικευμένης βοήθειας στον τόπο του συμβάντος, εάν απαιτείται. Είναι μια ανθρωπιστική πράξη, ζωτικής σημασίας για την υποστήριξη υγιών και ανθεκτικών κοινοτήτων, που είναι προσβάσιμη χωρίς διακρίσεις, καθώς «Όλοι μπορούν να σώσουν μια ζωή». Οι πολιτικές, η επιστήμη και η εκπαίδευση γύρω από τις πρώτες βοήθειες αλλάζουν συνεχώς και στον ψηφιακό πλέον κόσμο αξιοποιούν την τεχνολογία, με στόχο τη βελτίωση της επιβίωσης και τον περιορισμό των συνεπειών στην ποιότητα υγείας των θυμάτων.

Μελέτες δείχνουν ότι εάν σε ένα περιστατικό παρασχεθούν έγκαιρα πρώτες βοήθειες, τότε δείκτες όπως ποσοστά και χρόνοι επίσκεψης σε δομές υγείας, χρόνος διακομιδής και νοσηλείας εάν απαιτηθεί, ημέρες απουσιασμού και βλάβες υγείας είναι κατά πολύ μειωμένοι, σε σχέση με τη μη παροχή πρωταρχικής βοήθειας. Δεδομένης της αναγκαιότητας και χρησιμότητας των πρώτων βοηθειών στην εργασιακή κοινότητα, η GEP υποστηρίζει ενεργά τη διάδοση γνώσης, με εύκολη πρόσβαση σε ψηφιακούς πόρους για Όλους, παντού, οποτεδήποτε. Οι πρώτες βοήθειες στον «ψηφιακό κόσμο» της GEP παρέχουν πρόσβαση σε ασύγχρονο e-learning, blended learning, εκπαιδευτικά βίντεο, διαδραστικές προσομοιώσεις και άλλα ψηφιακά εργαλεία, που βοηθούν στην απόκτηση αλλά και ανανέωση δεξιοτήτων και την ενημέρωση για τις επιστημονικές εξελίξεις και βέλτιστες πρακτικές στις πρώτες βοήθειες, ενισχύοντας τη γνώση και την ετοιμότητά τους σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Στον ψηφιακό κόσμο, η παροχή φροντίδας υγείας αποκτά νέα χαρακτηριστικά, με πολλαπλές εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης, από την κατανομή των ασθενοφόρων σε μια περιοχή, μέχρι την απομακρυσμένη υποστήριξη της διάγνωσης και της επιλογής κατάλληλης θεραπείας σε έναν ασθενή. Υπάρχουν ήδη διαθέσιμα apps ειδοποίησης εγγεγραμμένων εθελοντών πρώτων βοηθειών στο κινητό τους τηλέφωνο, ώστε να μπορούν σε μια συγκεκριμένη ακτίνα να προσφέρουν τη βοήθειά τους. Κινητοποιούνται ακόμα και drones για ταχύτατη μεταφορά των υλικών πρώτων βοηθειών, όπως μια ένεση αδρεναλίνης σε αναφυλακτικό σοκ, του Αυτόματου Εξωτερικού Απινιδιστή για την επανεκκίνηση μιας καρδιάς, ακόμα και των μονάδων αίματος που χρειάζονται σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης μεταξύ νοσοκομείων στη χώρα.

Οι εφαρμογές της τεχνολογίας στις πρώτες βοήθειες που ήδη χρησιμοποιούνται ή σχεδιάζονται είναι αμέτρητες, καθιστώντας σαφές ότι οι πρώτες βοήθειες στον ψηφιακό κόσμο είναι πιο κοντά από ποτέ. Αισιοδοξούμε ότι σε λίγα χρόνια ο τρόπος που θα εφαρμόζονται οι πρώτες βοήθειες και στην Ελλάδα θα μετασχηματιστεί και μέχρι τη νέα αυτή εποχή, δεσμευόμαστε ότι θα συνεχίσουμε τις δράσεις εκπαίδευσης και πιστοποίησης πολιτών στις πρώτες βοήθειες, εντάσσοντας τα ψηφιακά εργαλεία στις πρακτικές μας, συμβάλλοντας έτσι ως οργανισμός Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία στη δημιουργία μιας κοινωνίας εθελοντισμού και αλληλεγγύης, έτοιμη να προσφέρει στο συνάνθρωπο.