Η εγγραμματοσύνη της υγείας βοηθά τους ασθενείς να ξεχωρίζουν καλύτερα διάφορες εφαρμογές ψηφιακής υγείας, αλλά και να αναγνωρίζουν εάν ανταποκρίνονται στις συγκεκριμένες τους ανάγκες, ανέφερε ο Δημήτρης Κοντοπίδης, Πρόεδρος European LungFoundation (ΕLF), Ιδρυτής Patients Hub Υπ. Ψηφιακής Υγείας & Μέλος ΔΣ της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας, μιλώντας στο συνέδριο Health IT. Όπως ανέφερε, κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid, διαπιστώσαμε όλοι την ανάγκη πληροφόρησης μέσω διαδικτύου, την ανάγκη να κλείσουμε ραντεβού για εξέταση ή για εμβολιασμό μέσω ειδικής πλατφόρμας κ.ά. Όλα τα παραπάνω απαιτούσαν μια σχετική εξοικείωση με την ψηφιακή τεχνολογία, δεξιότητες που δεν είχαν όλοι οι πολίτες.
Τι γίνεται όμως όταν έχουμε μια πιο σύνθετη ψηφιακή τεχνολογία από την μια πλευρά και από την άλλη ασθενείς με διαφορετικές ανάγκες, λόγω ηλικίας, βαρύτητας νόσου κ.ά; Ο κ. Κοντοπίδης έφερε ως παράδειγμα τους ασθενείς με κυστική ίνωση στους οποίους δόθηκε μια ψηφιακή συσκευή για δοκιμαστική χρήση. Συγκεκριμένα δόθηκαν ψηφιακά σπειρόμετρα, τα οποία μοιράστηκαν στους ασθενείς, για να μην ταλαιπωρούνται με τα ραντεβού στα ειδικά ιατρεία. Ωστόσο, η χρήση της συσκευής απαιτούσε ψηφιακές γνώσεις που οι ασθενείς δεν είχαν στη φάση εκείνη, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν χωρίς εκπαίδευση, αλλά ούτε και να ερμηνεύσουν τους δείκτες που αφορούσαν την αναπνευστική τους λειτουργία. Όπως ανέφερε ο κ. Κοντοπίδης, το θέμα αυτό δεν αφορά μόνο τους ασθενείς, αλλά και τους γιατρούς και το διοικητικό προσωπικό, καθώς δεν είναι όλοι εξοικειωμένοι με την ψηφιακή τεχνολογία και χρειάζονται εκπαίδευση.
Προχωρώντας περαιτέρω, ανέφερε ότι υπάρχουν πιο «έξυπνες» ψηφιακές συσκευές, που συνδυάζουν διαφορετικές μετρήσεις και δεδομένα και προτείνουν στον ασθενή πώς να κινηθεί στη συνέχεια και πότε να επισκεφθεί τον γιατρό του. Εδώ όμως τίθεται ο προβληματισμός κατά πόσο μπορεί ο ασθενής να εμπιστευτεί τη συσκευή αυτή έναντι μιας ιατρικής συμβουλής, η οποία ενδεχομένως να είναι πιο εξατομικευμένη. Εν κατακλείδι, τόνισε ότι πρέπει να ακολουθούμε τις βέλτιστες πρακτικές για να έχουμε το μέγιστο όφελος. Σαφώς χρειαζόμαστε εκπαίδευση των ασθενών με χρόνια νοσήματος, αλλά και των πολιτών που χρειάζονται γενική γνώση στο τμήμα της πρόληψης και της δημόσιας υγείας, απαιτείται συνδυαστική σκέψη και απόφαση, πιστοποιήσεις και εγκρίσεις. Και ένα σημαντικό στοιχείο: οι ψηφιακές λύσεις θα πρέπει να σχεδιάζονται από κοινού με τους χρήστες των υπηρεσιών υγείας, ώστε να αποφεύγονται λάθη σχεδιασμού, αλλά και προβλήματα χρήσης από ειδικές ομάδες ασθενών ή πολιτών.