Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας, παρουσίασε σε πρόσφατη εκδήλωση, το Αλφαβητάρι Υγείας, μια καινοτόμο ψηφιακή πλατφόρμα που στόχο έχει να ενισχύσει την κατανόηση της ιατρικής ορολογίας και να διευκολύνει την επικοινωνία των πολιτών με τους επαγγελματίες υγείας. Το Αλφαβητάρι Υγείας είναι κεντρική δράση του στρατηγικού πυλώνα εγγραμματοσύνης της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος και πρόκειται για ένα εργαλείο που επιτρέπει στους πολίτες να βρίσκουν άμεσα και έγκυρα πληροφορίες σχετικές με ιατρική ορολογία που έχουν ανάγκη, σε απλή και κατανοητή γλώσσα, ώστε να διευκολύνεται η επικοινωνία τους με το γιατρό τους.

Λίγο πριν από την παρουσίαση, πραγματοποιήθηκε εισαγωγική συζήτηση με θέμα την εγγραμματοσύνη υγείας, την οποία συντόνισε ο Δρ. Σπύρος Σαπουνάς, Ιατρός Ενδοκρινολόγος και Β’ Αντιπρόεδρος ΔΣ του ΕΟΦ με συμμετέχοντες τον Δρ. Χρήστο Λιονή, Καθηγητή Γενικής Ιατρικής και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του Πανεπιστημίου Κρήτης, τον Δρ. Ελευθέριο Θηραίο, Γενικό/Οικογενειακό Ιατρό, Διευθυντή του ΕΣΥ, Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης του ΟΔΙΠΥ ΑΕ Και Πρόεδρο της Ιατρικής Εταιρείας Αθηνών και την Α’ Αντιπρόεδρο της ΕΝΑΣΕΛ, Κατερίνα Κουτσογιάννη. Ο Δρ. Σαπουνάς, ανέφερε ότι σύμφωνα με μελέτες του Ινστιτούτου Πολιτικής της Υγείας, το 12% του πληθυσμού στην Ελλάδα έχει πολύ χαμηλά επίπεδα εγγραμματοσύνης υγείας, ενώ το 35% αντιμετωπίζει προβλήματα στην κατανόηση και αξιοποίηση υγειονομικών πληροφοριών. Ο Δρ. Λιονής αναφέρθηκε στην έννοια της «εγγραμματοσύνης υγείας», η οποία συχνά συγχέεται με το επίπεδο εκπαίδευσης ή γενικής γνώσης ενός ατόμου σχετικά με την υγεία του. Ωστόσο, ο όρος αφορά την ικανότητα του ατόμου να εντοπίζει αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης υγείας, να αξιολογεί τη χρησιμότητά τους και να λαμβάνει τεκμηριωμένες αποφάσεις που επηρεάζουν τη ζωή του. ο Δρ. Θηραίος, μίλησε για τον ρόλο του ΟΔΙΠΥ Α.Ε στη βελτίωση της εγγραμματοσύνης υγείας και την ενίσχυση της συμμετοχής των ασθενών. Όπως επισήμανε, στόχος είναι να εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα στις υπηρεσίες υγείας και να διασφαλιστεί ότι οι ασθενείς έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν ενημερωμένες και τεκμηριωμένες αποφάσεις για την υγεία τους. Τέλος, η κα. Κατερίνα Κουτσογιάννη, τόνισε ότι «σε μια εποχή καταιγισμού πληροφοριών, η βελτίωση της εγγραμματοσύνης στην υγεία μας βοηθά να ξεχωρίζουμε τις ακριβείς και σωστές πληροφορίες, κάτι που αποτελεί βασικό πυλώνα της ενημέρωσης των ασθενών». Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, η ανάγκη για τη δημιουργία αυτού του εργαλείου προέκυψε από τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε η EN.AΣ.ΕΛ σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Πολιτικών Υγείας. Σύμφωνα με την έρευνα, το 29% των πολιτών δυσκολεύονται να βρουν αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τα συμπτώματα των ασθενειών, ενώ το 27% αναφέρουν ότι δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις οδηγίες που συνοδεύουν τα φάρμακα. Επιπλέον, το 14% των πολιτών θεωρούν πολύ δύσκολη την αξιολόγηση της αξιοπιστίας των πληροφοριών υγείας στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ενώ το 24% δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση σε ακριβείς και αξιόπιστες πληροφορίες υγείας.

Η νέα αυτή πλατφόρμα έρχεται να καλύψει τις παραπάνω ανάγκες, προσφέροντας στους χρήστες ένα εύχρηστο εργαλείο που τους επιτρέπει να κατανοούν καλύτερα ιατρικούς όρους, να αξιολογούν τις πληροφορίες που δέχονται και να βελτιώνουν την επικοινωνία τους με τους επαγγελματίες υγείας.